Zo maakt u een duidelijk online marketing dashboard in Google Analytics.

Heeft u al een online marketing dashboard opgesteld in Google Analytics? Dit is erg handig. U kunt daarmee per dag, per week, per maand direct zien en evalueren wat en hoe uw marketing acties online effect hebben op uw website. Dit zijn de stappen:

Bepaal uw doelen

Maak een lijst van uw marketing doelen als Bereik, Interesse, Overtuigen, Vergelijken, Verkopen, Terugkomen. Hang daar doelstellingen aan als: traffic(visits) voor Bereik, pagina duration en bounces voor Interesse, bezoekduur aan uw productpaginas voor Overtuigen/vergelijken, en conversie voor Verkopen, en return visits voor terugkomen. Evalueer deze doelen en controleer ze nogmaals. Meestal is dit 2x nodig.

Voor de gevorderden: maak in Google Analytics, bij beheer, nieuwe doelen aan, geef ze een duidelijke naam (tip), later rapporteert dit een stuk duidelijker.

Maak een nieuw dashboard aan

Geef uw overzicht een naam als bijvoorbeeld ‘Online Marketing’.

Vul het rapport/dashboard met relevante data

Ga naar het kanalen rapport.

Kies kanalen

Voeg dit rapport toe aan het dashboard

Maak een 3 koloms structuur met

Aan de linker kant:  de traffic (channels, visits per channel)

In het midden: de impact (als duration, volume, exit, bounces, duration per channel)

Rechts: het resultaat (conversion per channel)

Vul dit dashboard verder met relevante rapportjes.

Bekijk het overzicht en zie nog wat u mist

Controleer het overzicht in het dashboard en kijk of het er mooi uitziet. U kunt de koloms structuur ook wijzigen, zodat u de blokjes anders kan rangschikken op het scherm. Dit kost even tijd, maar maakt het een stuk duidelijker.

Probeer het af te drukken op 1A4 als PDF

Probeer dit dashboard uit te printen op PDF. Doe dit ook. Later heeft u deze snel nodig in vergaderingen om bij de hand te hebben bij discussies. Schrap ook elementen die niet nodig zijn.

Vraag uw collega naast u om eens naar te kijken

Als uw collega het kan lezen op 1 A4tje, dan is het goed en simpel genoeg.

 

Schedule daarna eens per maand of per week naar uw e-mail adres

Wilt u eens per maand een algemeen beeld krijgen van wat de online marketing effecten zijn, zet dit rapport dan op eens per maand. Als u wat dichter op de bal wilt zitten en dit verder wilt optimaliseren, kunt u per week gaan vergelijken.

Daarna schedule dit rapport naar uw email adres eens per maand op de 1e van de maand. Dan heeft u een hele maand data binnen, en een rapport.

Zo heeft u altijd overzicht van wat de online marketing u oplevert.