Marketing Strategie opstellen

Heeft u een marketing strategie nodig? Wilt u uw marketingstrategie aanpassen en verbeteren? Is het schrijven van een strategisch marketingplan te tijdrovend? Krijg hulp en support met Comma Online. 

Wat is een Strategisch Marketing Plan?

Een Strategisch Marketing Plan is een overzichtelijke aanpak voor al uw marketing activiteiten. Soms in een powerpoint jasje of in een ander document. Het bevat de aanpak voor offline en digitaal en is ook breder dan alleen promotie. Kortom, alles wat er bij komt kijken om marketing voor uw organisatie goed op te zetten of nog sterker te maken.

Het merk, de kanalen, de pricing, de distributie, de proposities, productontwikkeling, de promoties, het team, de online marketing, de technologie om het werkend te krijgen, samenwerking met sales en service, het is nogal wat.

Het bevat ook een planning met een aanpak van uw marketing activiteiten en een financieel raamwerk.

Waarom is een Marketing Strategie belangrijk?

Een Strategisch marketing plan levert structuur en duidelijkheid voor de organisatie en stemt intern af. Het levert het kader waarin de marketing activiteiten gebeuren. Dit levert structuur op. Deze structuur zorgt voor rust en overzicht waardoor het meer tactisch werk gestroomlijnder wordt. Dus wel adhoc acties, maar dan wel overwogen in een kader. (waardoor u betere keuzes kan maken, om een beurs juist wel of niet te doen, of juist wel of niet dit artikel te maken)

“Met een strategisch marketingplan gaat u de praktijk gericht aanpakken. Niet meer verschillende en losse acties, maar rust in de tent door planmatig werken.

We kunnen samen met u de reis afleggen om te komen tot een mooie en pakkende marketing aanpak. Dat kost in het begin moeite, maar levert later veel op.”

Betere besluitvorming en focus op resultaat,  budgetteren en besparen op uw ineffectieve marketing. Meer impact halen met/uit uw marketingcommunicatie. Opgestelde Marketingkalender, waardoor u maandelijkse kunt bijsturen en overzicht houden.

Wanneer is een Strategisch Marketing Plan belangrijk?

Een marketing plan is belangrijk als de marketing versnipperd is (geworden) in de organisatie bijvoorbeeld door diverse losse acties, een oude huisstijl, oude accounts, soms af en toe opgepakt door stagiaires, geen structuur, omdat u zelf geen tijd ervoor heeft om het er even bij te doen. Als marketing professioneler opgezet moet worden. Het vereist namenlijk een goede onderbouwing.

Soms is het vragen naar de bekende weg, maar er zit ook waarde in, om alle marketingactiviteiten eens goed op een rij krijgen en daarmee het overzicht hebben, met uiteindelijk een mooi groeipad voor uw organisatie. Ook handig voor uw personeel (koers) en toeleveranciers (tijd besparen bij het uitleggen).

Wat zit er in een Marketing Plan?

Situatie analyse, Marketing jaarkalender, actie overzicht, marketing budget, SWOT analyse, KPI deck.

De doorvertaling van uw business visie en missie in een marktbewerkings aanpak. De keuze voor markten, algemene planning, de budgetten, het personeel/bezetting, het merk (de verhalen die passen bij uw merk), de promotie mix, eventueel een content boom (met welke items belangrijk zijn in de ogen van uw klant), lessen van vorige periodes, een KPI deck, klanten inzichten (zeer belangrijk), marktonderzoeks aanpak, marketing technologie frameworks en lessen van de beste posts om te leren voor de volgende, enkele rapportages van de effectiviteit.

Hoe doen we dat?

We kijken eerst naar uw huidige marketing aanpak (een review) en kijken naar uw uitingen. We werken met deze intake. Wat is uw marketing situatie? Dan nemen uw huidige (online) marketing plan of communicatie plan erbij voor de doelstellingen, wanneer die aanwezig zijn. We kijken ook naar uw huidige posts in de verschillende social kanalen. We brengen dat in kaart, voor een check van de huidige situatie. Dan heeft u het eerste overzicht. Vervolgens kijken we naar uw merk en kijken welke uitstraling past. Dit geeft al een goede eerste indruk. Vervolgens brengen we dit in kaart en mappen dit.

We analyseren uw situatie en vissen de pareltjes voor uw groei verbetering er uit.

We kunnen samen met u de reis afleggen om te komen tot een mooie en pakkende strategie. Dat kost in het begin moeite, maar levert later veel op. Namelijk duidelijkheid, overzicht, keuzes en daarmee focus.  “Verbeter uw marktaanpak met een stevig en gericht plan, waar u mee kunt werken en resultaat mee kunt boeken. “

Hoe lang duurt dat?

Doorgaans kan een marketing strategie in ongeveer 2-3 maanden klaar zijn. Reken op ongeveer 3 maanden voor een wat ruimere aanpak. Het is namelijk belangrijk genoeg om het grondig op te zetten. Vooral de afstemming, agenda’s prikken, akkoordering van belanghebbenden en de verschillende review fases (kortom de interne communicatie, laten landen en samenwerken) zijn factoren die de planning beinvloeden.

Het moet ook passen met de business strategie en het is een plan voor de lange termijn (zeker 1-3 jaar), dus het mag best wat aandacht en zorg hebben.

Wat is dan het resultaat?

Met een marketing plan heeft u:

 

  •  Structuur en overzicht van de marketing aanpak
  • Visie met de veranderde marktsituatie toepassen op uw organisatie
  • Meer inzicht in uw markt en klanten
  • Sparren over uw marketing aanpak en dit eindelijk eens goed op papier zetten
  • Beter commercieel beleid
  • Goed uit te leggen naar uw personeel
  • Direct het briefings materiaal voorhanden voor toeleveranciers
  • Een praktische marketing kalender op jaarniveau
  • Duidelijk financieel plaatje
  • Overdraagbaar als u nieuwe marketeers in huis krijgt
  • Snel inlees materiaal voor nieuw personeel
  • Plan voor de toekomst!

Inclusief

  • Kanaal keuze, doelen, budgettering,
  • Content overview, artikel onderwerpen en aanpak
  • Aansluiting op de Business strategie
  • Commerciele kanaal calculaties
  • Financieel Budget voor uw marketing

Wat is dan de investering?

Het is altijd maatwerk. We houden rekening met uw situatie. Ook omdat de ene organisatie erg weinig doet aan marketing maar de andere compleet drijft op marketing.

Na een verkennend gesprek, kunnen we komen tot een passend voorstel, dat geschikt is voor uw situatie.

Extra mogelijkheden

  • Bepaling van de digitale strategie, opzetten van praktisch jaarplan
  • Hulp bij opstellen van een operationeel digitaal plan
  • Content strategie samen afstemmen
  • Huidige sociale kanalen opschonen (verwijderen oude irrelevante elementen)
  • Analyse van website pagina’s content
  • Klant onderzoek uitvoeren / doelgroep onderzoek
  • KPI’s opstellen
  • Creatie van diverse social posts

Voordelen

  • Betere commerciele marktbewerking
  • Meer resultaat uit uw marketing
  • Duidelijk en overzichtelijk, degelijk plan
  • Geeft richting en rust in de organisatie
  • Eindelijk uw gedachten uitgewerkt
  • Werk met marketing professionals
  • Prettig samenwerken

Handige Artikelen

Klant reakties

“Prettige en goede samenwerking met veel kennis en expertise. We wisten al veel, maar door de cijfermatige onderbouwing, analyses en het overzicht van de te nemen acties hebben we een goed praktisch handvat wat nu te doen.”

Zeer nuttig, biedt mooie richting en houvast voor verdere groei van mijn onderneming. We zijn zeer tevreden over de aanpak en het resultaat.”

Mickey Ortega

Directeur, Artega

.

“Comma Online helped us with insightful marketing and sales support, to build our international proposition to the next level. The flexible ways of working allowed us to apply the marketing services for expanding our business.

Very supportive, agreeable ways of working and a quality approach. From strategy and concepting to execution. I would certainly recommend them.” 

Matt Viner

Business Development Manager, Kamworks Solar

Contact

Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op of vraag een offerte aan. We helpen u graag.

Vrijblijvend gesprek nodig?

Heeft u behoefte aan een direct vrijblijvend gesprek? Boek dan hier gelijk een afspraak in de agenda. 

Lees meer – Blog posts