Klant Inzicht
Verbeter uw klantgerichtheid door scherper klantinzicht. Weet waar uw klanten warm van worden en leer beter inspelen op uw klanten. Maak uw organisatie klantgerichter door beter inzicht in uw klant
Wat is Klant Inzicht?
Klant inzicht is letterlijk, weten wie uw klant echt is. Gewoon kennen, weten. Uw business drijft op klanten, die uw rekening betalen. Daarom is het nodig om ze erg goed te kennen. Marketing begint volgens ons, met de klant als eerste. Wat is belangrijk, waarom koopt wel of juist niet, wat vindt de klant van uw dienstverlening, is die tevreden?
Een mix van activiteiten om te komen tot beter klant inzicht, waardoor u met dit inzicht de klanttevredenheid gericht kunt verhogen. Het in kaart brengen van uw klanten, de voorkeuren van uw klanten en wat ze van u verwachten. Customer journey opstellen. Onderzoek onder uw (potentiele) klanten wat ze van uw dienstverlening en producten vinden. Ook wel genoemd, doelgroep analyse of marktverkenning (groep klanten).
Waarom is Klant Inzicht belangrijk?
Weet waar uw klanten warm van worden en leer beter inspelen op uw klanten.
Hoe beter het inzicht in uw klant, hoe gerichter uw daarop kan inspelen. En andersom hoe minder inzicht, hoe algemener uw marktbenadering, en verspilling van uw energie.
Met meer klantinzicht kunt u beter en gerichter verkopen, en uw organisatie beter laten draaien.
Wanneer is Klant Inzicht belangrijk?
Met meer klantinzicht kunt u beter en gerichter verkopen, uw website scherper maken, uw promoties gerichter maken, en met segmentatie kunt u richten op de winstgevende klantgroepen. Door de inzichten in klantgedrag, weet u welke communicatie boodschappen beter effect hebben. Dit helpt enorm bij het ontwikkelen van nieuw marketing en communicatie materiaal, als sales kits, nieuwsbrieven, etc
Net voordat u uw nieuwe website gaat maken. Bij product ontwikkeling. Bij het opstellen van de features roadmap van uw website, bij het maken van communicatie materiaal, bij het checken bij de salesforce of dit echt klopt. Bij uw CRM.
Wat zit er in een Klant inzicht aanpak?
- ABC analyse bestaande beste klanten
- Klant enquete opstellen
- Kiyoh activeren & NPS meting activeren
- Klant reviews activeren
- Segmentatie opties bespreken (geo, functie, value, return,bestel gedrag)
- Persona bepalen, opstellen en uitwerken
- Customer journey mappen / Mystery guest
- FAQ verbeteren
- Service personeel interviewen
- Opzet maken voor personeels/service handboek
- Service & UX verbeteringen lijst opstellen
- Teksten service momenten verbeteren (=los voorstel – copywriting)
- Chat functionaliteit bespreken
- Klant inzicht
- Persona Design
- Desk Research (CRM, social media, analytics, website, linkedin)
- Doelgroep analyses
- Klant onderzoek
- Markt onderzoek
Hoe doen we dat?
Een klant enquete, interviews met uw personeel, service & sales benaderen, persona’s opstellen, kijken naar uw reviews, destilleren van de data.
Hoe lang duurt dat?
Doorgaans kan een zo’n aanpak in ongeveer 2-3 maanden klaar zijn. Reken op ongeveer 3 maanden voor een wat ruimere aanpak. Het is namelijk belangrijk genoeg om het grondig op te zetten. Vooral de afstemming / opstellen van de vragenlijsten, agenda’s prikken, akkoordering van belanghebbenden en de verschillende review fases (kortom de interne communicatie, laten landen en samenwerken) zijn factoren die de planning beinvloeden.
Vaak is klantonderzoek een langzame marketing interventie, maar een essentiele.
Wat is dan het resultaat?
- Beter en dieper inzicht in uw klant, zodat u daar op kunt inspelen
- Winstgevende klant segmenten bepaalt
- Scherper uw klant in beeld hebben en daardoor beter uw assortiment en communicatie, en sales kunnen richten
- Klant een ‘gezicht’ geven en daarmee empathie verhogen – Breng uw ideale klant tot leven.
- Betere service, tevredener klanten, meer business
- Verhoog uw klantgerichtheid en werk met klantinzichten
- Scherpere promoties en communicatie aanscherpen mogelijk
- Essentieel bij nieuwe product ontwikkeling
Inclusief
- Klanttevredenheids meting via NPS methode
- Klant analyse met klant interviews
- Uw beste klanten in kaart gebracht voor segmentatie
- Persona Ontwerp
- Customer Journey Mapping
- 2 van uw meest voorkomende service processen in kaart gebracht
- Installatie van Kiyoh reviews tooling als review tool
Wat is dan de investering?
Het is altijd maatwerk. We houden rekening met uw situatie. Ook omdat de ene organisatie erg weinig doet aan marketing maar de andere compleet drijft op marketing.
Na een verkennend gesprek, kunnen we komen tot een passend voorstel, dat geschikt is voor uw situatie.
Extra mogelijkheden
- Extra copywriter voor betere teksten
- Training van het personeel op service gerichtheid
- Opstellen van een service handbook met processen
- 3 voorbeeld belscripts opstellen voor uw personeel
- Klanttevredenheid enquete opstellen en implementeren
Voordelen
- Verhoog uw klantgerichtheid
- Betere service, tevredener klanten, meer business
- Beter en dieper inzicht in uw klant, zodat u daar op kunt inspelen
- Winstgevende klant segmenten bepalen
- Scherper uw klant in beeld hebben en daardoor beter uw assortiment kunnen richten
Handige Artikelen
10 Trends die we zien op het gebied van marketing
De maatschappij verandert. Uw markt verandert. Uw klant voorkeuren ook. Marketing dus ook. Deze trends vinden we van belang voor marketing.
Klant reakties
“Comma Online heeft goede kennis van marketing en veel ervaring met ondersteunende software om scherpe analyses te kunnen doen. Voor Pro-Online heeft Comma Online een marktverkenning uitgevoerd die naar grote tevredenheid is opgeleverd.
Daarnaast is Comma Online prettig om mee samen te werken en zeer pro-actief. Ik ben zeer tevreden over de aanpak en het resultaat. We zullen dit traject zeer zeker gaan aanbevelen.”
.
”Als eigenaar van een groeiende onderneming was het fijn te ervaren dat het expertise gebied van Comma Online rijkt van meetbare details tot aan inzicht van en vertaling naar bedrijfsbelangen.
Daarnaast erg vriendelijk, prettig in de omgang en gevoel voor humor. Een absolute topper om mee samen te werken!”
Contact
Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op of vraag een offerte aan. We helpen u graag.
Vrijblijvend gesprek nodig?
Heeft u behoefte aan een direct vrijblijvend gesprek? Boek dan hier gelijk een afspraak in de agenda.
10 Trends die we zien op het gebied van marketing
De samenleving ondergaat veranderingen. De markt verandert, soms met een snel tempo, en soms langzaam. Ook de voorkeuren van uw klanten wijzigen....
10 Trends die we zien op het gebied van marketing
De samenleving ondergaat veranderingen. De markt verandert, soms met een snel tempo, en soms langzaam. Ook de voorkeuren van uw klanten wijzigen....
10 Trends die we zien op het gebied van marketing
De samenleving ondergaat veranderingen. De markt verandert, soms met een snel tempo, en soms langzaam. Ook de voorkeuren van uw klanten wijzigen....