1. Bekijk uw sales funnel, wat zijn de stappen? Breng ze in kaart
  2. Map dat met data punten en tools als dat kan
  3. Check met uw salesforce of accountmanagement of dat nog een keer goed overeenkomt
  4. Check met uw salesforce en service wat klanten van uw organisatie, afhandelijk en aanbod vinden (service beleving, nazorg)
  5. Herdefinieer lead / qualified leads definities met uw salesforce
  6. Breng het hele salesproces in kaart van lead naar closed sale
  7. Meet de algemene klanttevredenheid
  8. Kijk of de stappen meetbaar zijn in met klanttevredenheids fases (bv met Ratecard)
  9. Breng alle fases meetbaar in tools bv met hubspot, google data studio of powerBI gekoppeld aan uw Salesforce
  10. Schoon de boel eens op
  11. Governance, vaak wordt de data van klanten niet zo goed bijgehouden, zet dit formeel in een functie of in een KPI dashboard die u maandelijks check (laat checken), meet dan bv de % email adressen op het totaal om het goed bij te houden. Stem dit af met de hoofd van de salesforce. Bekijk of u een student nodig heeft voor data entry van uw (oude?) data gegevens.
  12. Werk samen met sales, ga mee op pad, ga ook mee achter de schermpjes zitten van sales, en check of de leads van de beurzen ook in het systeem komen te liggen
  13. Betere targeting maak A/B/C onderzoek van uw beste top 50% klanten, die het meeste omzetten, wat zijn hun kenmerken, welke industrieen zijn dat, welke data punten zijn te onderscheiden hierin?
  14. Ook een check, check of u permissie heeft (privacy notes) in uw database voor nurturing, om ze een email te mogen versturen (bv met Klaviyo)

Verkoop trechter optimalisatie

Als u de verkoop trechter bekijkt, ziet u dat u vervolgens kunt gaan sleutelen aan de verschillende onderdelen:  Bijvoorbeeld het bezoekers volume (door promotie bv met google ads, of andere keywords door SEO), de conversie (via conversie verbeteringen, landingpages), de lead forms of landingspagina, de opvolging van de binnen komende calls, het hele sales proces (door goed opvolgen en passend klantassortiment, met de juiste klant benaderen).

Vaak is verbeteren van de website conversie erg impactvol (door lead generation verbeteringen), het verbeteren van het assortiment op de website (de juiste klanten halen via de website door goed het aan bod te communiceren. En snelle en passende opvolging qua sales force, werkt bewezen. Volg het liefst binnen 1-4 uur window op.

Personalisatie gebruiken als intake filter

Andere geweldige tip is personalisatie toepassen om non performers eruit te filteren voordat ze in uw systeem komen bv door andere landen niet toe te staan om formulieren in te vullen (handig bij Recruitment organisaties)

Wat ook helpt is goed verkoop gereedschap (CRM als Salesforce of Hubspot of andere tools). Daarmee kunt u uw hele klantportfolio, ABM en sales proces netjes inrichten.

Leads qualificatie

Bijvoorbeeld aantal leads contact verhogen door direct te reag.eren op een binnenkomende lead (bijvoorbeeld uw info@ adres vervangen door een sales@ adres, en direct uw sales force laten reageren

Bijvoorbeeld uw afspraak kans verbeteren door direct telefonische contact te hebben, en kalenders te delen (Google Calender)

Bijvoorbeeld uw offerte sales kans verhogen – door de klant goed te begrijpen en een passend voorstel te maken.

Reken het uit

  • Schat uw sales kans per offerte (offerte sales kans)
  • Vermenigvuldig met de gemiddelde orderwaarde (vaak een schatting), of de omzet per jaar / totaal aantal klanten.
  • Schat het aantal offertes uit op de totale aantal gesprekken (gesprek sales kans)
  • Schat het aantal totale gesprekken in van de hele salesforce (per maand/ per jaar)

Bestaande klanten doen het beter

Als u zich ook nog eens richt op uw bestaande klanten, dan behaalt u nog meer rendement.

Beter handvat voor uw sales pijplijn

In elk geval heeft u nu een handvat om uw lead pijplijn te verbeteren en inschatten hoeveel u uit mag geven aan marketing. Uw marketing afdeling zal hiermee blij worden, want nu is het marketing en sales budget gelijk duidelijk.

Succes gewenst!

Als u wilt dat we dit activeren voor uw organisatie,  en u hierin meenemen, dan kunt u contact opnemen. We helpen u graag.