De samenleving ondergaat veranderingen. De markt verandert, soms met een snel tempo, en soms langzaam. Ook de voorkeuren van uw klanten wijzigen. Dit betekent dat de marketing van uw organisatie eveneens veranderingen doormaakt. Hieronder vindt u trends die van belang zijn voor marketing in 2023 en daarna. Wilt u weten wat er speelt, bent u een early adopter of innovator of juist niet? Lees dan verder.

1. Verregaande Digitale Transformatie 

Het automatiseren van bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld marketing met behulp van diverse tools die verbonden zijn aan het internet, wordt tegenwoordig steeds geavanceerder. Een goed werkende set van tools, genaamd de marketing stack, is daarbij essentieel. Ook CRM wordt steeds meer een ecosysteem van software en het is belangrijk om goede gereedschappen te hebben en de koppelingen tussen de tools via API’s te kunnen maken.

Het idee is dat elke organisatie een software organisatie is. Doordat hele afdelingen en bedrijfsfuncties gekoppeld zijn aan en met software, levert dit meetbaarheid op van deelprocessen. Dit heeft gevolgen voor de IT-organisaties, het beheer en de kosten van alle SAAS-pakketten. Het is dan ook raadzaam om in uw marketing- of IT-budget ruimte te reserveren voor marketing- of technologietools.

2. Het datagebruik intensiveert verder

Het koppelen van verschillende technologische tools aan eigen of in de cloud gehoste databases (bijvoorbeeld via Google Sheets, Zapier en platformen) via API’s en daaruit diepere analyses maken en inzichten halen, om deze vervolgens weer te integreren in het bedrijfsproces voor verbeterd productaanbod en aangepaste communicatie. Of het verfraaien van de gegevens met Google Looker (Google Data Studio) of Tableau, zodat er met de extra gegevens en inzichten weer verhalen kunnen worden verteld. Personalisatie en diepere segmentatie kan hierdoor beter digitaal worden toegepast.

Let hierbij op Data Governance of hoe u omgaat met het gebruik en beheer van al die gegevens. Privacy wordt steeds meer een kwestie van toestemmingsmarketing en moet correct worden geïmplementeerd in al uw systemen. Dat betekent dat u uw privacy goed op orde moet hebben (en dus ook juridische controles moet uitvoeren).

3. Online Marketing of Digital Marketing (of weer gewoon Marketing) nadert marktvolwassenheid

Het specialiseren in een specifiek vakgebied wordt steeds belangrijker. Tegenwoordig is A/B-testen normaal en wordt het gecombineerd met het gebruiken van de best presterende marketingcommunicatie-uitingen offline. Dit betekent dat uw beste AdWords, SEO-teksten, FB-posts of webpagina’s misschien ook moeten worden gebruikt in brochures, flyers, posters en offertes. Kortom, het is belangrijk om de marketingmix goed te bepalen en deze zal ook verder worden gespecialiseerd in vakgebieden zoals SEO, SEA (Google Ads-specialisten), Social Ads, Display, Social (Organic), E-mail (automation), UX, Conversie-optimalisatie en Analytics (het GA4 onder de knie krijgen). Dit houdt in dat marketing in uw organisatie complexer wordt en meer gespecialiseerde professionals vereist, waarmee ook uw leveranciers moeten meedenken.

4. Het beheren van verschillende media vormen in diverse kanalen (multi-channel en media formaten)

Het beheersen van de winkelcommunicatie op verschillende digitale apparaten, zoals websites en mobiele apparaten, vereist het vermogen om verschillende content formats te gebruiken, waaronder video, whitepapers, advertenties, blog posts en product trainingsfilmpjes. Dit omvat ook het optimaliseren van deze verschillende vormen in verschillende sociale en display media kanalen, zoals digitale billboards in de stad, op horloges, mobiele telefoons of tablets. Dit vraagt om een content marketing machine en een continue content productiestroom, waarbij redactievergaderingen over uitgaande content en externe communicatie belangrijk zijn. Podcasts worden steeds populairder als alternatief en dit vereist ook een strak branding framework om uitingen in de juiste tone of voice, stijl en onderwerpen te kaderen.

5. Het product evolueert tot een netwerk of platform, waarbij service als product wordt aangeboden met ecosysteem.

U verkoopt niet alleen het product, maar ook de diensten, de belevenis, het platform, de gegevens, de connectiviteit en de ondersteuningsfora, evenals de bijbehorende datapakketten. Denk bijvoorbeeld aan tractoren met software die gekoppeld zijn aan drones, waarmee de bemesting van de akker geoptimaliseerd wordt en samenwerkt met andere (GPS) systemen. Auto’s met uitgebreide datasystemen, vergelijkbaar met uw telefoon. Liften met afstandsmodules voor onderhoud. Uw printers kunnen op afstand worden beheerd. Kortom: product + software. Dit betekent dat u kunt denken in ecosystemen met 24/7 online connectiviteit. Dit betekent ook dat u anders moet nadenken over partnerships, allianties en waardeketens.

Denk bijvoorbeeld ook aan de verbindingen met uw CRM-systeem, andere tools en apparaten (Internet of Things (IoT)), of uw product als mogelijke datasensor. Toekomstmuziek wordt snel realiteit. Bekijk uw leveranciers daarom nog eens goed vanuit deze denkwijze. Denk bijvoorbeeld in de metafoor van stromende rivieren, datalakes en datapipelines (datastromen, aftakkingen, connectiviteit, netwerken, koppelingen, grote volumes, kleine stroompjes, stroomdiagrammen, etc.). Verder zijn er de IoT (internet of things) diverse intelligente producten die verbonden zijn met het netwerk, zoals slimme meters, printers, liften, vrachtwagens, zonnepanelen, enzovoorts. En daarmee worden ze nodes in het digitale netwerk.

Dit betekent ook het beheer en de analyse van gegevens met bedrijfsinformatie. Verder, door satellietgegevens en GPS zijn ruimtelijke optimalisaties en datalayers mogelijk geworden. Dit betekent dat uw distributienetwerk zichtbaar is voor u (rijdende vrachtwagens, bijvoorbeeld). Kijk bijvoorbeeld op Flight24 op uw app. Realtime volgen van vliegtuigen waar ze zich bevinden. Dit maakt nieuwe dingen mogelijk, zoals het beter inschatten van verwachte aankomsttijden (handig voor logistiek en als u iemand moet ophalen op Schiphol).

6. Nieuwe Business Modellen zijn digitaal wat makkelijker mogelijk

Bijvoorbeeld via huur of samen delen in plaats van kopen. Voorbeelden als het bekende GreenWheels in Rotterdam, of het groente abonnement van Hello Fresh, of de community van KNAB bank. Andere abbonnementsvormen en betaal manieren horen daarbij. Dit betekent ook dat organisaties op abbonnementen gaan zitten i.p.v.  het transactie gericht werken. Wat betekent dit dan voor uw service organisatie en klantloyaliteit? Ook het gemakkelijk maken van de beleving door service experience design en customer journey optimalisaties zijn van belang. Dat betekent ook dat werknemers soms een eigen extra inkomen hebben uit eigen online side hussles. Ook het busines model canvas wordt nu veel gebruikt voor product ontwikkeling.

7. Agile werken volgens Scrum als projectmethode

Het gebruik van flexibele software, zoals Trello en Asana, wordt steeds normaler in meer organisaties. Comma Online maakt hier ook gebruik van en ervaart dit als erg prettig. Door takenlijstjes te delen en op te volgen met collega’s, klanten, freelancers en ondernemers in Sprints, wordt het makkelijker om het werk bij te houden. Omdat het allemaal razendsnel verandert, is het beter om kleine aanpassingen (incrementeel) te maken. Agile werken is hier heel geschikt voor. Dit betekent dagelijkse stand-ups, wekelijkse vergaderingen en kwartaalcycli. Dit versnelt het ritme van de organisatie. Het is mogelijk om de softwareprocessen van de software-industrie toe te passen op andere organisaties en deze te integreren in het bedrijfsproces, inclusief de werkprocessen. Als je dit zelf wil doen, kun je kijken naar Monday voor Q doelen en Jira voor fijne kanban-borden.

8. De Startup Community

De community van startende bedrijven wordt volwassener. Denk bijvoorbeeld aan crowdfunding als manier om kapitaal te verzamelen voor investeringen tot 50k, met daarbij een concept van ‘markttest’. Op deze manier bereikt u gelijk een groep potentiële klanten, investeerders en reviewers om het nieuwe product of de nieuwe dienst van extra schwung te voorzien. Dit kan weer interessante nieuwe start-ups opleveren, wellicht ook in uw sector. Kijk eens naar YesDelft of Ece in Rotterdam, of naar Brookz voor het kopen of verkopen van kleine start-ups. Overnames zijn een manier om als organisatie te groeien.

9. Verdere versnelling door (generatieve) AI

Het creatieproces van content wordt versterkt door generatieve AI. Het is mogelijk om AI te gebruiken om video-onderdelen te laten genereren of om nieuwe afbeeldingen te creëren. Zo kunnen sprekenende avatars worden gemaakt. Bovendien zien we steeds meer dat AI wordt toegepast in software. Dit zorgt ervoor dat software steeds slimmer wordt, maar ook duurder. Denk hierbij bijvoorbeeld aan toepassingen in marketing, zoals recommendation engines, personalisatie, next best action en lookalike profiles. Ook is het belangrijk om op te letten voor persoonlijke mediabubbels, waarin algoritmes vergelijkbare content serveren. Het is daarom aan te raden om niet alleen het MT te lezen, maar ook andere evenementen of domeinen te verkennen buiten de eigen sector. Het is goed om bijvoorbeeld de vooruitlopers van andere sectoren, zoals de muziek- en kunstsector, te bekijken.

10. ESG/Sustainability/Social Inclusivity

De maatschappij ondergaat veranderingen, waaronder klimaatverandering. Dit brengt verantwoordelijkheid en een veranderende tijdsgeest met zich mee, vooral met betrekking tot milieurapportage, organisatiedoelen gericht op klimaat en het maatschappelijk nut van uw organisatie. Bekijk bijvoorbeeld ESG-rapportage van Nexio Projects. De accountant en CFO worden momenteel gevraagd een ESG-rapport op te stellen over CO2-uitstoot. Als u dit goed doet, leidt dit tot extra werk en kunt u uw duurzaamheidsclaim waarmaken. Dit is van belang voor new purpose-gedreven nieuwe werknemers. Bent u al bezig met het meten van uw CO2-uitstoot en staan de resultaten hiervan in uw jaarverslag? Dit kan complex zijn, maar is wel nodig.

Nieuwe kansen!

In de altijd veranderende wereld zijn er altijd innovators, early adopters en late volgers en partijen die niets doen, vaak door inertie of trage interne processen met gevestigde belangen met volop weerstand. Kijk dus waar uw organisatie staat? Is uw organisatie een Innovator, marktvolger, af en toe vooruitstrevende projecten, of gebeurt er helemaal niets? Kijk waar uw (nieuwe) kansen liggen.

Managing the shit of yesterday?

Tip: Neem de tijd om te kijken hoeveel tijd u besteedt aan:

1. De verre toekomst;
2. Het managen van vandaag;
3. Het oplossen van kwesties van gisteren.

Het oplossen van kwesties van gisteren kan het managen van oude systemen of het volledig afsluiten ervan omvatten, terwijl de tijd gewoon doorgaat. Het kan erg verhelderend zijn om deze drie elementen te onderscheiden en inzichtelijk te maken hoeveel tijd u aan elk besteedt.

Next?

De economie in zowel Nederland als wereldwijd biedt extra digitale groeikansen voor ondernemers in de toekomst. Het is belangrijk om vooruit te kijken en dit te integreren in uw strategie en marktaanpak om voorop te blijven lopen. Wanneer u dit gestructureerd doet, bijvoorbeeld één keer per jaar in uw strategie cycli, kunt u de concurrentie voor blijven.

Als u dit niet doet, loopt u het risico om achterop te raken en ingehaald te worden door andere organisaties en onbekende concurrenten (zoals biotech, kunst, fintech, of robotica). Een kwartaalritme met diverse technologietools (uw marketing stack) kan hierbij helpen. Het is aan te raden om dit eens per kwartaal in een sessie te bespreken. Hierbij een tip.

Kort gezegd, het is belangrijk om de marketingtrends in de gaten te houden en te kijken hoe deze van invloed zijn op uw organisatie. Op deze manier kunt u anticiperen op mogelijke veranderingen en voortdurend vooruitgang boeken.

The future always in motion is.