7 Trends die we zien op het gebied van Marketing.

1. Verregaande Digitale Transformatie door Data gebruik: het verregaand automatiseren van vele bedrijfsprocessen waaronder marketing met mooie en nieuwe tools gekoppeld aan internet. Bijvoorbeeld uw lead proces om nieuwe klanten binnen te halen via diverse website(s) en verbinden met allerlei mooie nieuwe marketing automation tools. Daarbij hoort vaak niet 1 tool, maar een set van goede werkende tools, genaamd de marketing stack. Die wordt ook steeds gevorderder.

Datagebruik intensiveert verder. Het koppelen van diverse technologietools aan eigen of in de cloud gehoste databanken (bv via Google Sheets, Zapier) via APIs en daaruit weer analyses maken en inzichten halen en die weer integreren in het bedrijfsproces voor verbeterd product aanbod en aangepaste communicatie. Of het mooier maken van de data met Google Data Studio of Tableau, waardoor je met de extra data en inzichten weer verhalen kan vertellen.  Personalisatie en segmentatie digitaal toepassen wordt hierdoor beter mogelijk. Let hierbij ook op Data Governance (of hoe u omgaat met het gebruik en beheer van al die data).

2. Online Marketing of Digital Marketing (of weer gewoon Marketing) nadert marktvolwassenheid en specialiseert zich verder (A/B testing is normaal geworden) en wordt gemixt met het offline uitrollen van de beste performende marketing communicatie uitingen. Dat betekent wellicht uw beste Adwords, SEO teksten, FB posts, of webpagina’s doorvoeren naar uw brochures, flyers, posters en offertes.

3. Meerdere media vormen beheren in verschillende kanalen  (multi-channel en media formats). Winkelcommunicatie, website, mobiel en andere apparaten in verschillende digitale jasjes proberen te beheersen. Maar ook het hanteren van verschillende content formats als video, whitepapers, advertenties, blogposts, product trainings filmpjes, en verschillende vormen creeeren en tenslotte dit in de verschillende (social, display) media kanalen verder optimaliseren. Denkt u maar aan digitale billboards in de stad, of op nieuwe horloges, mobieltjes of tablets.

4. Het Product wordt meer een Netwerk of Platform. U verkoopt niet alleen het product, maar ook de service, experience, platform, data, connectivity, ondersteunings fora, en de datapakketten eromheen. Dat betekent dat u in eco-systemen kunt gaan denken met een 24/7 online verbondenheid. Dat betekent ook ook anders nadenken over partnerships. Denk maar eens aan de verbindingen aan uw CRM systeem, met andere tools en apparaten (Internet of Things), of uw product als data sensor.

5. Nieuwe Business Modellen zijn digitaal wat makkelijker mogelijk, bijvoorbeeld via huur of samen delen in plaats van kopen. Voorbeelden als het bekende GreenWheels in Rotterdam, of het groente abonnement van Hello Fresh, of de community van KNAB bank. Andere abbonnementsvormen en betaal manieren horen daarbij. Dit betekent ook dat organisaties op abbonnementen gaan zitten i.p.v.  het transactie gericht werken. Wat betekent dit dan voor uw service organisatie en klantloyaliteit? Ook het gemakkelijk maken van de beleving door service experience design en customer journey optimalisaties zijn van belang.

6. Agile met Scrum projectmatig werken en dat flexibel, wordt normaler in meer organisaties (adoptie). Comma Online werkt met Trello en Asana en dat werkt erg prettig. Takenlijstjes delen en opvolgen met collega’s/klanten/freelancers/ondernemers in Sprints wordt zo een stuk makkelijker.

7. De Startup Community wordt volwassener. Denkt u maar eens aan crowdfunding als manier voor kapitaalvergaring voor investeringen tot 50k. met tegelijkertijd een concept ‘markttest’. En gelijk een groep potentiele klanten/investeerders/reviewers om het nieuwe product/dienst een extra boost te geven. (Symbid of deze Top 40 of dit startup coach programma). Dit levert weer nieuwe interessante startups op. Wellicht ook in uw sector. Bekijk eens YesDelft of Ece in Rotterdam

Verder biedt de economie in Nederland voor 2021 extra digitale groei kansen voor ondernemers.